• Betüméret növelése
  • Feliratkozás a Szabd Fold Online hírcsatornára
  • Cikk nyomtatása

Konnektoros kételyek

Szerző: Budai Horváth József
IDEHAZA IS örvendetes ütemben terjednek az elektromos autók, ám ezt az örvendetes tényt mellékzöngék is kísérik. Ne szépítsük: az e-autók használata problémákat is felvet...

Hangtalanul, minden füst nélkül suhan. Nem olcsó, de a vételárát a kormányzat (és az egyik vezérképviselet is) komoly summával támogatja. Nincs regisztrációs és súlyadója, átírási illetéket sem kell fizetni utána, a parkolás és az akkumulátor „tankolása” jelenleg ingyenes (bár ez utóbbi kissé körülményes, mert az elektromos kutak hálózata még eléggé szegényes). Kell ennél több?

Nos, a ma kapható kocsik között a legolcsóbb kétszemélyes ára hét-, a négy főt szállítóé kilenc-, a sofőrt és négy utasát kiszolgálóké 11 milliónál kezdődik – aztán a határ a csillagos ég. A másik visszatartó tényező a hatótávolság, ami ugyan egyre növekszik (150-200 kilométerről egyes típusoknál 400-500-ra), de a vezetőnek állandóan fejben kell tartania, milyen távolságokat kíván megtenni, útközben hol lehet az akkut feltölteni. Aki nem tud a garázsában bármikor feltankolni, annak örök izgalom a feltöltöttség kérdése.

Az akkumulátorokra valamennyi márka időtartamban 8-10 éves – az egyetlen kivételre a dél-koreai gyár az USA-ban korlátlan – garanciát ad, futásteljesítményben pedig 100-160 ezer kilométerre vállal jótállást. Általános tapasztalat, hogy 4-5 év használat után az akkumulátorok hatótáv-kapacitása 10-20 százalékkal csökken. Ne feledjük: az autó újkori árának négytizedét az akkumulátor teszi ki! Mindenesetre biztató feltételezés, hogy mivel a lítiumakkumulátort gyártó üzemek sorra-rendre lépnek be a termelésbe, az elektromos kocsik 8-10 esztendőn belül valószínűleg olcsóbbak lesznek a belső égésű motorral (benzin és dízel) szerelt társaiknál (melyekkel szemben az elektromos és a hagyományos üzemmódot képviselő hibridek is jól tartják magukat).

S most ejtsünk szót a környezet védelméről. Tagadhatatlan, hogy az e-autók motorja nem bocsát ki semmiféle szennyeződést. Ugyanakkor a gyártásuk – az akkumulátorokéról nem is beszélve – igencsak energiaigényes folyamat. A hajtóenergia tankolásához használt áram előállítása szintén a szennyezést kibocsátó erőművek meglétéhez kötött. Tehát abszolút tiszta, környezetkímélő csúcstechnológia a közlekedésben jelenleg (még) nem létezik. Az igazi megoldást a megújuló energiaforrások előtérbe kerülése hozhatja magával. A müncheni egyetem kutatóintézete szerint leginkább a földgáz, hidrogén és biometán üzemű belsőégésű motorok kifejlesztésére és elterjesztésére kellene összpontosítani. Közülük is a hidrogénnel hajtott járművek alkalmasak a szél- és naperőművekben termelt áram tárolására és későbbi felhasználására.

A használt e-autók vásárlásánál sem árt óvatosnak lenni. Külföldön az új kocsikat bérelhető akkumulátorral is kínálják, aminek a díja a magyar vevőnél is ketyeghet. Elmulasztása esetén a rendszer feloldási költsége több ezer euró is lehet! Hasznos hát bármely vásárlás előtt az e-autók szinte minden csínjátbínját megismerni…

NÉMETH ANDRÁS PÉTER FELVÉTELE